Övergången till att drivas på el har ställt till stora problem
för lastbilstillverkarna. Ekvationerna går inte ihop. Sett
fysikaliskt så kan man mad mycket enkla beräkningar visa på
olägenheterna. Diesel innehåller mycket energi och du kan för att
prata i runda termer kalkylera med att 1 liter diesel innehåller 10
kWh. Det betyder att en stor lastbil för fjärrtransporter och med
en tank på 600 liter motsvarar ca 6 000 kWh.
Det finns
inga nu existerande batterier på motsvarande kapaciteter. Lägger
man därtill att diesel tankens innehåll väger endast ca 480 kg. Om
man kalkylerar med ett batteri som finns i Tesla på 100 kWh så
väger det 625 kg. För att komma upp i samma kapacitet skulle det, i
detta fallet, erfordras 60 st batterier. Ger en sammanlagd vikt på
37,5 ton.
Fordonet är helt obrukbart och detta utan att
ett enda kilo last och den övriga egenvikten av fordonet adderas
till den slutliga vikten. Det är bara att inse att det fungerar inte
med lastbilar inom fjärrtransporter längre.
Vad man nu gör istället är att ha mindre batterier, men väger ändå många ton. Begränsar räckvidden till körtid på 3 alt 4 timmar innan fordonet måste laddas igen. Det kommer givetvis att förstöra alla åkeriers körschema. Blir även konstiga körscheman för förarna som får en påtvingad paus var 3 eller 4 tuimme och omfattar 1 timmas laddtid.
EU tog ett beslut den 1 december 2022 att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter. Lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund. Alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som har
stipulerat kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land.
Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
Bygg inte ut den laddinfrastruktur som lastbilsindustrin
efterfrågar "en dum kommentar - mera kräm i tåtarna". Det finns inga möjligheter att få det att fungera. Se istället
till att bygga ut järnvägen så att all långväga godstrafik
kommer över på spåret så fort det går.
Lastbilsepoken
går mot sitt slut och vi är nu i vägens ände! Vi står
inför att bygga upp en ny effektiv infrastruktur och som skall gälla
för många år framåt. Bygg den inte fel, det kommer att
straffa sig för lång tid framåt och blir det fel så är det, det
bästa sättet att avindustrialisera Sverige.
Det är
viktigt att göra jämförelser mellan järnväg och lastbil.
Hämtade från Green Cargos hemsida:
Två
klimatsmarta exempel
En typisk intermodal sträcka är
mellan Malmö Kombiterminal till Norrköping Kombiterminal och
sträckan är ca 450 km med lastbil och 560 km med tåg.
Exempel
1:
En lastbilstransport mellan Malmö – Norrköping
släpper ut 730 kg koldioxid. Det motsvarar 1 200 tågtransporter med
ett genomsnittligt Green Cargo-tåg som tar ungefär 500 ton
gods.
Exempel 2:
En tågtransport
på elektrifierad järnväg mellan Malmö – Norrköping släpper ut
koldioxid motsvarande vikten av ett halvt mjölkpaket. Om motsvarande
mängd gods skulle transporteras med lastbil på samma sträcka
skulle lastbilstransporterna släppa ut cirka 20 ton
koldioxid.
Kommentar:
Är det inga politiker
som förstår något alls! Kan ingen i trafikutskottet räkna eller
ens förstå mycket enkla, men klart uppenbara resultat. Är
alla köpta av lastbilsmaffian? Det verkar inte bättre!
This site was created with the Nicepage